סוכרת 27.10.2021

השפעות ארוכות טווח של שליטה גליקמית אדוקה

במחקר שהתפרסם בכ-Diabetes Care נמצא כי לשליטה גליקמית אדוקה יש השפעות מיטיבות ארוכות טווח על תוצאים מיקרו ומקרווסקולריים, גם לאחר ירידה בהקפדה על ערכי HbA1c נמוכים

(HbA1c (shutterstock

מחקר בשם Diabetes Control and Complications Trial - DCCT, 1983 -  הראה כי טיפול מוגבר (המוגלובין מסוכרר [HbA1c] ממוצע של 7.2%) בהשוואה לטיפול שגרתי (HbA1c ממוצע של 9%) הפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח סיבוכי סוכרת הכוללים רטינופתיה, נפרותיה ונוירופתיה. כמו כן נמצא כי הפחתה זו של סיבוכי סוכרת מיוחסת במלואה, באופן סטטיסטי, להפרש ברמות הממוצעות של HbA1c.

במחקר המשך ל-DCCT - מחקר Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC, 1994-הווה), בתחילת המחקר ההפרש בערכי HbA1c בין קבוצות הטיפול המוגבר והשגרתי קטן ונעלם. עם זאת, ההשפעה המטיבה של הטיפול המוגבר במסגרת מחקר DCCT על היארעות סיבוכים מיקרווסקולריים התמידה ואף התגברה במהלך מחקר EDIC.

ההבדל בסיבוכים במהלך מחקר EDIC בין קבוצת הטיפול המוגבר וקבוצת הטיפול השגרתי במסגרת מחקר DCCT יוחס, באופן סטטיסטי, רק להפרש של ערכי HbA1c ממוצעים במהלך DCCT. ממצאים אלה מכוונים לכך שיש זיכרון מטבולי. ממצאים דומים נמצאו במסגר מחקר UKPDS - United Kingdom Prospective Diabetic Study - ובעקבות כך הם טבעו מושג דומה הנקרא Legacy Effect ("השפעת המורשת").

תוצאות מחקר זה הראו כי זיכרון מטבולי הינו מופע אפידימיולוגי וביולוגי כאחד, ובמחקר זה דנו במנגנונים האפשריים של זיכרון זה. בנוסף הם השוו בין הזיכרון המטבולי לבין "השפעת המורשת" ומצאו כי ככל הנראה הם חולקים מנגנון ביולוגי, עם דמיון בהשפעות על תוצאים ארוכי טווח.

מסקנת החוקרים היתה כי השפעות ארוכות טווח של זיכרון מטבולי על הסיכון להתפתחות מחלות מיקרו ומקרווסקולריות מצדיקות משטר טיפול מוגבר עם קביעת יעד לשימור רמות גלוקוז בדם קרובות לנורמה בהקדם ולמשך הארוך ביותר האפשרי על מנת לצמצם את הסיכון הווסקולרי.

מקור:

John M. Lachin and David M. Nathan. (2021) “Understanding Metabolic Memory: The Prolonged Influence of Glycemia During the Diabetes Control and Complications Trial (DCCT) on Future Risks of Complications During the Study of the Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC).” Diabetes Care, Oct 2021. Vol. 44 Issue 10, p. 2216-2224; DOI: 10.2337/dc20-3097

נושאים קשורים:  מחקרים,  המוגלובין מסוכרר,  זיכרון מטבולי,  מורשת,  אפידימיולוגיה,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו