לורלטיניב 03.12.2020

לורלטיניב כטיפול קו ראשון בחולי סרטן ריאה גרורתי נושא מוטציה ALK

לורלטיני מובילה לשרידות ללא התקדמות מחלה ממושכת באופן מובהק לעומת קריזוטיניב כטיפול קו ראשון באנשים עם NSCLC חיובי ל-ALK ובנוסף מובילה לשיעור גבוה יותר של תגובה מוחית בקרב חולים עם גרורות מוחיות

לורלטיניב הינה תרופת דור שלישי המעכבת את הקינאז ALK. ללורלטיניב פעילות נוגדת גידול במטופלים עם NSCLC חיובי ל-ALK אשר קיבלו קווי טיפול קודמים. היעילות של לורלטיניב לעומת זו של קריזוטיניב כטיפול קו ראשון באוכלוסיית חולים הייתה לא ידועה עד כה.

מחקר פאזה 3 שפורסם לאחרונה ב-NEJM השווה בין לורלטיניב לקריזוטיניב. במחקר השתתפו 296 חולים עם NSCLC חיובי ל-ALK אשר לא קיבלו טיפולים סיסטמיים קודמים למחלה גרורתית. התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות ללא התקדמות מחלה. תוצאים משניים כללו שיעור תגובה אובייקטיבית ותגובה תוך-מוחית.

לאחר זמן מעקב של 12 חודשים שיעור החולים אשר נותרו בחיים ללא התקדמות מחלה היה 78% בקבוצת הלורלטיניב ו-39% בלבד בקבוצת הקריזוטיניב (יחס סיכונים להתקדמות מחלה או תמותה: 0.28; רווח בר-סמך 95%: 0.19-0.41; p<0.001). תגובה אובייקטיבית התרחשה ב-76% מכלל החולים בקבוצת הלורלטיניב וב-82% מאלו עם גרורות מוחיות. יתרה מכך, ל-71% מהחולים בקבוצת הלורלטיניב עם גרורות מוחיות הייתה תגובה מלאה. לעומת זאת, שיעור התגובה האובייקטיבית בקבוצת הקריזוטיניב היה נמוך יותר עם תגובה אובייקטיבית ב-58% מכלל החולים וב-23% מהחולים עם גרורות מוחיות.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר עם לורלטיניב היו היפרליפדמיה, בצקת, עליה במשקל, נוירופתיה פריפרית והשפעות קוגניטיביות. לורלטיניב הייתה קשורה ביותר תופעות לוואי מדרגה 3 או 4 מאשר קריזוטיניב (72% לעומת 56%) אך רוב תופעות הלוואי בדרגות הללו היו קשורות בעליית ליפידים הפסקת טיפול בשל תופעות לוואי הייתה 7% קבוצת הלורלטיניב ו-9% בקבוצת הקריזוטיניב.

החוקרים מסכמים כי לורלטיניב מובילה לשרידות ללא התקדמות מחלה ממושכת באופן מובהק לעומת קריזוטיניב באנשים עם NSCLC חיובי ל-ALK ובנוסף מובילה לשיעור גבוה יותר של תגובה מוחית בקרב חולים עם גרורות מוחיות.

מקור: 

Shaw, A.T et al. (2020)  NEJM. 383: 2018

נושאים קשורים:  לורלטיניב,  קריזוטיניב,  סרטן ריאה,  שרידות ללא התקדמות מחלה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו