נושא mCRC בחסות חברת Merck 28.02.2020

טיפול כימותרפי משולש בתוספת cetuximab לטיפול קו ראשון בסרטן מעי  גס גרורתי

נתוני מחקר זה עולה שניתן להשתמש בטיפול כימותרפי מוגבר שכולל Folfirinox ו-cetuximab ולטיפול זה רעילות מקובלת בטיפול בחולי סרטן mCRC מסוג wt RAS שאינו נתיח לפני הטיפול

כימותרפיה (אילוסטרציה)
כימותרפיה (אילוסטרציה)

תרופות המבוססות על פעילות נוגדת EGFR, כמו התרופה סטוקסימאב (cetuximab), מיועדות להוות טיפול קו ראשון בחולי סרטן מעי גס גרורתי (mCRC) מסוג RAS wild typeי(RAS wt) כאשר הן ניתנות בשילוב עם כימותרפיה. במספר מחקרים קליניים בפאזה II, בהם נוסו טיפולי כימותרפיה משולשת פלוס סטוקסימאב, התגלתה יעילות מבטיחה של הטיפול, אך שיעורי הרעילות היו גבוהים.

במחקר רטרוספקטיבי חדש  נבדקה היעילות של הטיפול  במשלב Folfirinox עם cetuximab בחולי סרטן מעי גס גרורתי מסוג RAS wild type.

הנתונים במחקר זה נאספו משלושה מחקרים קליניים ומתיקי מטופלים. ניתוח הנתונים במחקר כלל את כל חולי ה-mCRC RAS wt שקיבלו Folfirinox יחד עם cetuximab כטיפול קו ראשון.

המדד הראשוני שנבחן במחקר זה היה ההישרדות החציונית ללא התקדמות המחלה (PFS). מדדי משנה שנבחנו היו בטיחות, שיעור תגובה אובייקטיבית (ORR, RECIST v1.1), שיעור PFS לאחר 9 חודשים, הישרדות כוללת (OS). כל אלו נמדדו תוך התייחסות לסטטוס מוטציית BRAF ולמיקום הגידול הראשוני.

70 מטופלים נכללו בניתוח הנתונים במחקר זה. חציון ההישרדות ללא התקדמות המחלה (PFS) היה 13.3 חודשים [רווח בר סמך 11.4-13.9]. בקרב 60 מתוך 70 מטופלים (85.7% [רווח בר סמך 75.3-92.9]) נראתה תגובה אובייקטיבית של הגידול לטיפול (complete response + partial response). חציון ההישרדות הכולל היה 48.5 חודשים (רווח בר סמך 36.2-56.4).

בניתוח תת קבוצות נמצא שמתוך הגידולים עם BRAF wild typeי(n=65) י87.7% הגיבו ומתוך הגידולים עם מוטציית BRAFי (n=5)י60% הראו תגובה. באופן תואם לתגובת הגידול האובייקטיבית לטיפול גם חציון ההישרדות בקבוצת BRAF wild type היה ממושך יותר (50.1 חודשים) מחציון ההישרדות של החולים עם גידול עם מוטציית BRAFי(21.2 חודשים).

בניתוח הנתונים על פי תת קבוצות לפי מיקום הגידול (מעי ימני לעומת מעי שמאלי) נמצא ששיעור ההישרדות, ללא התקדמות המחלה בגידול הממוקם בצד ימין היה 13.3 חודשים [רווח בר סמך 4.7-18.6])

וללא הבדל מובהק משיעור ההישרדות ללא התקדמות המחלה בגידולי צד שמאל (13.3 [רווח בר סמך 11.5-15.8]) וכך גם שיעור ההישרדות הכוללת (מעי ימין 48.5 חודשים [4.7-NC] מעי שמאל 55.1 [36.2-66.2] ;p=0.425).

85.7% מכלל החולים חוו תופעת לוואי כלשהי ברמה 3 או 4. תופעות אלו כללו שלשול (31.4%), עייפות (20%), נוירופתיה הקשורה באוקסלופלטין (14.3%) ותופעות לוואי נוספות בשכיחות משתנה. במחקר זה נצפה מקרה תמותה אחד בלבד המשויך לרעילות הטיפול ונגרם מכשל רב מערכתי.

החוקרים מציינים כי מנתוני מחקר זה עולה שניתן להשתמש בטיפול כימותרפי מוגבר שכולל Folfirinox ו-cetuximab ולטיפול זה רעילות מקובלת בטיפול בחולי סרטן mCRC מסוג wt RAS שאינו נתיח לפני הטיפול. יחד עם זאת, החוקרים מדגישים כי יש צורך במחקרים נוספים בכדי לאשר את היעילות של הטיפול, במיוחד בגידולים עם מוטציות BRAF.

נושאים קשורים:  נושא mCRC בחסות חברת Merck,  כימותרפיה,  Cetuximab,  סטוקסימאב,  FOLFIRINOX