תפקוד האשכים 18.04.2019

חידה לא פתורה: השפעת עישון קנאביס על תפקוד האשכים

המחקר שניסה לאמוד האם עישון מריחואנה קשור לאיכות הזרע, לשלמות הדנ"א של הזרע או לריכוזים בסרום של הורמוני הרבייה

מחקרים על שימוש במריחואנה בבני אדם ובמודלים בבעלי חיים הכוללים חשיפה למריחואנה מעידים כי עישון מריחואנה משפיע לרעה על הזרע. מחקרים רבים מצאו ריכוז גבוה יותר של טסטוסטרון בסרום בקרב צרכנים מריחואנה. יחד עם זאת הנתונים ברורים פחות ברמות צריכה מתונות.

בהמשך לממצאים ממחקרים אלה, קבוצת מחקר מאוניברסיטת הרווארד שבארה"ב ביצעה מחקר שניסה לאמוד האם עישון מריחואנה קשור לאיכות הזרע, לשלמות הדנ"א של הזרע או לריכוזים בסרום של הורמוני הרבייה בקרב גברים מתחת לגיל הפריון.

במחקר מעקב עוקבה ארוך טווח נכללו 662 גברים מתחת לגיל הפריון, שנבדקו במרכז הרפואי הכללי של מסצ'וסטס, בין השנים 2000 ל-2017. הגברים סיפקו סך של 1,143 דגימות זרע. 317 גברים סיפקו גם דגימות דם שבהן נמדדו הורמוני הרבייה.

אפיון השימוש במריחואנה ובתרופות אחרות היה על בסיס דיווח עצמי בתחילת המחקר. פרוטוקולים סטנדרטיים בוצעו למדידת איכות זרע, הורמוני מין ותקינות ה-DNA.

החוקרים השתמשו במודלים של אפקט ליניארי עם אקראיות כדי להעריך את האסוציאציות בין עישון מריחואנה לבין פרמטרים של איכות זרע מדגימות שנאספו. בנוסף נעשה שימוש במודלים של רגרסיה ליניארית שכללו משתנים כמו שלמות DNA זרע וריכוז הורמוני הרבייה בסרום, תוך התאמה עבור משתנים ממסכים כולל עישון וקוקאין.

גברים אשר אי פעם עישנו מריחואנה (N = 365) היו בעלי ריכוז זרע גבוה יותר (62.7 (95% רווח סמך: 56.0, 70.3) מיליון/מ"ל מאשר גברים שמעולם לא עישנו מריחואנה (45.4 (N = 297) ((38.6, 53.3) מיליון / מ"ל) לאחר התאמה עבור confounders פוטנציאליים (P = 0.0003).

לא נמצאו הבדלים מובהקים בריכוז הזרע בין מעשנים בהווה (N = 74) (59.5 (47.3, 74.8) מיליון / מ"ל ​​ומעשני מריחואנה בעבר (N = 291) (63.5 (56.1, 72.0) מיליון / מ"ל, P = 0.60).

דפוס דומה נצפה עבור ספירת הזרע הכוללת. יתר על כן, השכיחות של ריכוז הזרע ותנועת הזרע שהינם מתחת לערכי הייחוס של WHO בקרב מעשני מריחואנה היתה פחות ממחצית מזה של אלו שאינם מעשנים מריחואנה.

מעשני מריחואנה היו בעלי ריכוז נמוך משמעותית של הורמון FSH מאשר לא מעשנים (-16% (-27%, -4%), ולא היו הבדלים משמעותיים בין מעשנים מריחואנה בהווה ומעשנים בעבר (P = 0.53).

עישון מריחואנה לא היה קשור בפרמטרים אחרים של זרע, כגון סמנים של שלמות DNA של זרע או עם הורמוני רבייה שאינם FSH. לא ניתן לשלול שהממצאים הינם ממצאי מקרה בלבד מאחר ונערכו השוואות סטטיסטיות מרובות.

החוקרים מכירים במגבלות המחקר ומצהירים שייתכן שהתוצאות לא יהיו תקפות לכלל הגברים באוכלוסיה. כמו כן הם מציינים שהדיווח העצמי על עישון מריחואנה הינו מדד בעייתי.

ממצאים אלה אינם עולים בקנה אחד עם השפעה מזיקה של מריחואנה על תפקוד האשכים. נדרשים מחקרים נוספים על מנת להבין האם הממצאים הללו משקפים את התפקיד של המערכת האנדוקנבינואידית בספרמטוגנזה או שמא מדובר בממצא שאיננו מייצג.

מקור:

Nassan, Feiby L., Mariel Arvizu, Lidia Mínguez-Alarcón, Paige L. Williams, Jill Attaman, John Petrozza, Russ Hauser, Jorge Chavarro, Jennifer B. Ford, and Myra G. Keller. "Marijuana smoking and markers of testicular function among men from a fertility centre." Human Reproduction (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  מריחואנה,  אשכים,  זרע,  אין אונות,  FSH,  ספרמטוגנזה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו