רפואת משפחה 14.04.2019

התמודדות רופאי משפחה עם דילמות טיפוליות במטופלים עם ריבוי תרופות

המחקר בדק את גישתם של רופאי משפחה לניהול מקרים של מטופלים עם ריבוי מחלות ותרופות ואת הגורמים המשפיעים על קבלת ההחלטות

תרופות (צילום: אילוסטרציה)
תרופות (צילום: אילוסטרציה)

רופאי משפחה נתקלים לעתים קרובות בדילמות טיפוליות כאשר מדובר במטופלים עם מחלות מרובות ו/או ריבוי תרופות כאשר יחסי הסיכון-תועלת (RBRs – risk-benefit ratios) מתנגשים עם הדרישות של המטופלים.

מטרת המחקר הייה להבין את הגישות של רופאי המשפחה בנוגע למתן מרשמים או הפסקת תרופות למטופלים עם מחלות מרובות ו/או ריבוי תרופות ולהבין אילו גורמים משפיעים על החלטתם.

החוקרים ביצעו סקר חתך בשנת 2016 בקרב פאנל של 1,266 רופאי משפחה שנבחרו באקראי שעוסקים ברפואה פרטית בצרפת. החוקרים בדקו את הדעות והגישות של רופאי המשפחה באמצעות שאלונים שכללו סיפור מקרה על אישה המקבלת טיפול למספר מחלות סומטיות, הפרעות שינה וכאבים כרוניים.

המשתתפים חולקו באופן אקראי וקיבלו אחת מתוך שמונה גירסאות של סיפור המקרה. ההבדלים בין הגירסאות כללו גילאים שונים, מצב חברתי-מקצועי שונה והיסטוריה של שבץ. בהמשך החוקרים השתמשו ב- Backward selection במטרה לזהות גורמים הקשורים לקבלת ההחלטות של רופאי המשפחה בנוגע לאילו תרופות אינן מתאימות.

מרבית המשתתפים במחקר (91.4%) חשו בנוח או יחסית בנוח להפסיק תרופות לא מתאימות, אך רק 34.7% החליטו לעשות זאת לעתים קרובות או לעתים קרובות מאוד. בסיפור המקרה הקליני שניתן להם, מרבית רופאי המשפחה בחרו להפסיק תרופות להקלה על תסמינים (כמו בנזודיאזפינים, פרצטמול/ טרמדול) בעקבות RBRs לא טוב.

מרבית רופאי המשפחה (94.1%) התייחסו למתן ketoprofen למטופלים עם כאבי סכיאטיים קבועים כמסוכן, אך 25.6% אמרו שהיו נותנים מרשם. בנוסף, רופאי המשפחה אמרו כי פחות סביר שהיו נותנים את התרופה הזאת למטופלים מבוגרים (יחס הסיכויים המותאם 0.48, רווח בר סמך 95%: 0.36-0.63), או למטופלים עם היסטוריה של שבץ (יחס הסיכויים המותאם 0.55, רווח בר סמך 95%: 0.42-0.72).

החוקרים הסיקו כי כאשר מדובר בדילמות טיפוליות, חלק מרופאי המשפחה מעדיפים להתחשב בבקשת המטופל ולא בסיכון האאיטרוגני. רופאי משפחה זקוקים לכלים פרגמטיים שיעזור להם לנהל דילמות טיפוליות ולשפר את היכולות שלהם בניהול התרופות וההסברה למטופל במקרים הללו.

מקור: 

Carrier, H. et al. (2019) British Journal of General Practice 69.

נושאים קשורים:  ריבוי מחלות,  ריבוי תרופות,  יחס סיכון-תועלת,  סיכון אאיטרוגני,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו