תפקוד כלייתי 26.03.2019

הקשר בין תחזיות לחצי דם בתחילת החיים לנזק כלייתי תת-קליני באמצע החיים

תחזיות של לחץ דם גבוה בתחילת החיים קשורות ליחס אלבומין לקראטינין גבוה יותר בשתן ולסיכון של מחלה כלייתית תת-קלינית באמצע החיים

לחץ דם (אילוסטרציה)
לחץ דם (אילוסטרציה)

למרות שלחץ דם גבוה הוא אחד מהגורמים הכי חשובים שמשפיעים על התפקוד הכלייתי, לא ברור האם תחזיות ארוכות טווח של לחצי דם במהלך החיים המוקדמים קשורים לתפקוד כלייתי פגום בהמשך החיים.

כדי לחקור את הקשר בין תחזיות לחץ הדם מילדות לבגרות והנזק הכלייתי באמצע החיים, החוקרים השתמשו במודלים מבוססי קבוצה לזיהוי תחזיות לחץ דם בקרב 2,430 אנשים (בני 6-15 בתחילת המחקר) שהשתתפו במחקר העוקבה Hanzhong Adolescent Hypertension. הם בדקו את הקשר בין התחזיות האלה לבין נזק כלייתי תת-קליני באמצע החיים, בתקנון למספר משתנים.

החוקרים זיהו ארבע תחזיות ייחודיות הקשורות ללחץ הדם הסיסטולי בקרב 2,430 המשתתפים – נמוך ויציב (Low Stable), בינוני ויציב (Moderate Stable), גבוה ויציב (High Stable) ובינוני מתגבר (Moderate Increasing) בהתחשב בלחצי הדם בתחילת המחקר ולמשך 30 שנות המעקב.

יחס האלבומין לקראטינין בשתן (uACR) היה גבוה יותר בקרב הנבדקים עם לחץ דם בינוני יציב, גבוה יציב ובינוני מתגבר בהשוואה לקבוצה שבה לחצי הדם היו נמוכים ויציבים.

סך של 228 מטופלים סבלו ממחלה כלייתית תת-קלינית עד לשנת 2017. בהשוואה לקבוצת לחץ הדם הנמוך יציב, הקבוצות האחרות היו בעלות סיכויים הולכים ועולים לחוות מחלה כלייתית תת-קלינית במהלך אמצע החיים. קשר זה לא השתנה לאחר תקנון למשתנים אחרים, מלבד בקרב המשתתפים בקבוצת לחץ הדם הבינוני יציב. התוצאות היו דומות כאשר הניתוח התבצע ללחץ דם הדיאסטולי ועבור ה-Mean Arterial Pressure.

מקור: 

Zheng W. et al (2018). JASN December 2018, 29 (12) 2835-2846;

נושאים קשורים:  מחקרים,  לחץ דם,  תפקוד כלייתי,  מחקר עוקבה,  תחזית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו