אנטי-מוסקרינים 11.12.2018

טיפול פרמקולוגי בפעילות יתר של שלפוחית השתן - מירבגרון כחלופה לאנטימוסקרינים

בסקירה שיטתית זו נמצא כי מירבגרון הינה בעלת פרופיל סבילות עדיף על פני תרופות אנטי-מוסקריניות בקרב מטופלים מבוגרים

פעילות יתר של שלפוחית השתן (overactive bladder-OAB) מהווה אתגר טיפולי במבוגרים עם תחלואה נלווית הנוטלים תרופות רבות. תרופות אנטי-מוסקריניות כדוגמת סוליפנצין ופסוטרודין ואגוניסטי של קולטן בטא 3 אדרנרגי (מירבגרון) הינן בעלות יעילות דומה. עם זאת, תרופות אנטי-מוסקריניות מאופיינות בתופעות לוואי אשר מובילות להיענות נמוכה ותורמות לנטל אנטי-כולינרגי ובמיוחד במטופלים הנוטלים תרופות נוספות עם מאפיינים אנטי כולינרגיים. מטרת סקירה זו היא להשוות את פרופיל הסבילות של תרופות אנטי-מוסקריניות ומירבגרון במטופלים מבוגרים.

החוקרים זיהו מחקרים פרוספקטיביים או רטרוספקטיביים שבחנו טיפול עם תרופות אנטי-מוסקריניות בשלפוחית עם פעילות יתר במטופלים מבוגרים באמצעות חיפוש ב-PubMed. מידע לגבי הסבילות והתוצאות של אנליזת תת-קבוצות של מטופלים בני 65 שנים ומעלה ו-75 שנים ומעלה שנוטלים מירבגרון נלקח משלושה מחקרים שנמשכו 12 שבועות ומחקר בודד שנמשך שנה.

החוקרים מצאו כי תופעות לוואי אנטי-כולינרגיות כללו יובש בפה ועצירות והיו יותר נפוצות עם תרופות אנטי-מוסקריניות מאשר עם מירבגרון. במטופלים בני 65 שנים ומעלה, ההיארעות של יובש בפה עם טולטרודין בשחרור מושהה במינון 4 מ"ג הייתה פי 6 מאשר עם מירבגרון במינון 25 או 50 מ"ג על פני 12 שבועות. כמו כן, יובש בפה אירע פי 3 עם טולטרודין בשחרור מושהה מאשר עם מירבגרון במינון 50 מ"ג על פני שנה. בטיפול עם מירבגרון נצפתה היארעות נמוכה של תופעות לוואי במערכת העצבים המרכזית. בסקירה שיטתית של פרופיל הבטיחות הקרדיווסקולרי של מירבגרון לא זוהו השפעות משמעותיות על לחץ דם או דופק במינונים טיפוליים בקרב מטופלים בני 65 שנים ומעלה.

החוקרים מסכמים כי מירבגרון הינה בעלת פרופיל סבילות עדיף על פני תרופות אנטי-מוסקריניות בקרב מטופלים מבוגרים ויכולה לספק יחס יתרון-סיכון משופר ולכן יש לשקול אותו כטיפול אלטרנטיבי לאנטי-מוסקרינים.

מקור: 

Wagg, A. et al. (2018) Current Medical Research and Opinion. 32(4),621.

נושאים קשורים:  אנטי-מוסקרינים,  מבוגרים,  פעילות יתר של השלפוחית,  סבילות,  קולטני בטא 3,  מירבגרון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך