מחלת הסרטן 28.11.2018

השוואת בטיחות של מעכבי צ'קפוינט אימונים בטיפול בסרטן

מחקר חדש בוצע במטרה לפרט פרופיל רעילות שלם, ספקטרום הרעילות ודירוג רעילות של תרופות מעכבות נקודות צ'קפוינט אימוניות לטיפול בסרטן

מחקר חדש בוצע במטרה לפרט פרופיל רעילות שלם, ספקטרום הרעילות ודירוג רעילות של תרופות מעכבות נקודות צ'קפוינט אימוניות לטיפול בסרטן.

המחקר הינו סקירה סיסטמתית ומטא אנליזה. בוצע חיפוש במאגרי המידע המקובלים אחרי מאמרים רלוונטיים באנגלית בין ינואר 2007 לפברואר 2018.

נכללו מחקרי פאזה II ופאזה III מבוקרים אקראיים שהשוו שניים או שלושה מתוך הטיפולים הבאים, או מינונים שונים של אותו טיפול:

nivolumab (אופדיבו – Opdivo)

pembrolizumab (קיטורדה – Keytruda)

ipilimumab (יירבוי – Yervoy)

tremelimumab ו-atezolizumab

טיפול שמרני (כימותרפיה, טיפול מוכוון מטרה ושילוב ביניהם), שני טיפולים אימוניים או טיפול אימוני וטיפול שמרני.

מחקרים מתאימים היו חייבים לדווח על תופעות לוואי הקשורות לטיפול. מחקרים בעלי זרוע אחת באיכות גבוה ומחקרים מבוקרי פלצבו על תרופות אימוניות נבחרו לשמש כקבוצת ולידציה.

36 מחקרי פאזה II ופאזה III אקראיים ראש מול ראש (15,370 מטופלים) נכללו בסקירה. דירוג הבטיחות הכללית של תרופות אימוניות מגבוה לנמוך עבור כל תופעות הלוואי היה:

atezolizumab - הסתברות 76% ; היארעות מצטברת 66.4%,

nivolumab - 56% ; 71.8%

pembrolizumab - 55% ; 75.1%

ipilimumab  - 55% ; 86.8%

54% ; לא ישימה - tremelimumab

דירוג הבטיחות הכללית של תרופות אימוניות מגבוה לנמוך עבור תופעות הלוואי חמורות או מסכנות חיים היה:

atezolizumab - 49% ; 15.1%

nivolumab - 46% ; 14.1%

pembrolizumab - 72% ; 19.8%

ipilimumab - 51% ; 28.6%

28% לא ישימה - tremelimumab

בהשוואה לטיפול שמרני, תופעות לוואי הקשורות לטיפול עבור תרופות אימוניות אירעו בעיקר במערכות העור, האנדוקרינית, הכבדית והריאתית. לקיחת תרופה אימונית אחת היה באופן כללי בטוח יותר מלקיחת שתי תרופות אימוניות או תרופה אימונית אחת עם טיפול שמרני.

מתוך חמש תרופות אימוניות, atezolizumab היה בעל הסיכון הגבוה ביותר להיפותירודיזם, בחילה והקאות. תופעות הלוואי הקשורות לטיפול עבור pembrolizumab היה ארתרלגיה, פנאומיטיס ורעילות כבדית. תופעות הלוואי הקשורות לטיפול העיקריות עבור ipilimumab היו רעילות הקשורה לעור, מערכת העיכול והכליות. Nivolumab היה בעלי ספקטרום רעילות צר, עם בעיקר רעילות אנדוקרינית.

ראיות משולבות מהיארעות מצטברת, תתי קבוצות ואנליזות רגישות מצאו כי nivolumab הינה אפשרות הטיפול הטובה ביותר מבחינת בטיחות, בעיקר לטיפול בסרטן ריאות.

לסיכום, בהשוואה לתרופות אימוניות אחרות לטיפול בסרטן, atezolizumab היה בעל פרופיל הבטיחות הטוב ביותר בכלליות, ו-nivolumab היה בעל פרופיל הבטיחות הטוב ביותר לטיפול בסרטן ריאות כאשר נוקטים בגישה אינטגרטיבית. דירוג הבטיחות של טיפולים המבוססים על תרופות אימוניות משתנה על פי תופעות לוואי ספציפיות לכל טיפול.

מקור:

Xu Cheng, Chen Yu-Pei, Du Xiao-Jing, Liu Jin-Qi, Huang Cheng-Long, Chen Lei et al. Comparative safety of immune checkpoint inhibitors in cancer: systematic review and network meta-analysis BMJ 2018; 363 :k4226

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  תרופות אימוניות,  Nivolumab,  אופדיבו,  OPDIVO,  pembrolizumab,  קיטורדה,  Keytruda,  Ipilimumab,  יירבוי,  YERVOY,  tremelimumab
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו