כימותרפיה משולשת

שיעור תגובה גבוה לכימותרפיית FOLFOXIRI מתוקנת יחד עם צטוקסימאב

כימותרפיית FOLFOXIRI מתוקנת יחד עם צטוקסימאב (ארביטוקס) ואחריה טיפול אחזקתי עם צטוקסימאב או בוואציזומאב (אווסטין) מביאים לשיעור תגובה גבוה בקרב מטופלים עם סרטן גרורתי של המעי הגס

כימותרפיה (אילוסטרציה)
כימותרפיה (אילוסטרציה)

השילוב של משטר כימותרפי עם שילוש תרופתי וחוסם EGFR כטיפול קו-ראשון לסרטן גרורתי של המעי הגס (metastatic colorectal cancer - mCRC) הראה פעילות מבטיחה לצד דאגות בטיחותיות במחקרים בשלב II עם זרוע טיפול יחידה. תפקיד הטיפול האחזקתי לאחר כימותרפיה וטיפול בחוסם EGFR, כמו גם המשטר המיטבי שיש לאמץ, עדיין לא מבוססים. מטרת מחקר זה היתה להעריך את הפעילות והבטיחות של צטוקסימאב (Cetuximab - Erbitux) יחד עם כימותרפיית FOLFOXIRI מתוקנת (5-פלואורואורציל [5-fluorouracil], אוקסליפלטין [Oxaliplatin – Oxaltin] ואירינוטקאן [Irinotecan]) ולחקור את תפקיד התחזוקה עם צטוקסימאב (Cetuximab - Erbitux) או בוואציזומאב (Bevacizumab – Avastin) ב-mCRC ללא מוטציות בגנים RAS ו-BRAF.

למחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, לא השוואתי, עם תווית פתוחה והקצאה אקראית בשלב II גויסו מטופלים בגילאי 18-75 עם mCRC בלתי-נתיח שלא טופל קודם וללא מוטציות בגנים RAS או BRAF (לפני תיקון הפרוטוקול: ללא מוטציות בגן KRAS) מ-21 יחידות אונקולוגיות באיטליה החל מאוקטובר 2011 ועד מרץ 2015. המטופלים במעקב עד מאי 2017. בסך הכל, 323 מטופלים נסרקו ו-143 הוקצו אקראית לשתי זרועות טיפול, לקבלת קו ראשון של אינדוקציה עם משטר FOLFOXIRI מתוקן יחד עם צטוקסימאב אחת לשבועיים במשך עד שמונה מחזורים ולאחר מכן טיפול אחזקתי עם צטוקסימאב (זרוע א') או בוואציזומאב (זרוע ב') עד להתקדמות המחלה. הניתוחים העיקריים בוצעו באוכלוסייה מתוקנת עם כוונה לטפל. התוצא העיקרי היה שיעור היעדר המחלה לאחר 10 חודשים. תוצאים משניים כללו הישרדות ללא התקדמות והישרדות כללית, שיעור התגובה, שיעור כריתת גרורות ותופעות לוואי.

מבין 143 מטופלים שהוקצו אקראית, 116 (81.1%) היו עם mCRC ללא מוטציות בגנים RAS ו-BRAF (חציון גיל: 59.5 [טווח בין-רבעוני: 53-67], מתוכם 34 נשים [29.3%]). בחציון מעקב של 44.0 חודשים (טווח בין-רבעוני: 30.5-52.1), שיעור העדר המחלה לאחר 10 חודשים היה 50.8% (95% רווח בר סמך: 39.5%-62.2%) בזרוע א' ו-40.4% (29.4%-52.1%) בזרוע ב'. שיעור התגובה הכללית היה 71.6% (62.4%-79.5%). תופעות הלוואי העיקריות בדרגות 3-4 היו נויטרופניה (36 מטופלים [31%]), שלשולים (21 [18%]), תופעות רעילות עורית (18 [16%]), חולשה (asthenia;י11 [9%]), דלקת בריריות הפה (7 [6%]) ונויטרופניה עם חום (3 [3%]).

למרות שאף אחת משתי זרועות הטיפול לא השיגה את התוצא העיקרי, ממצאי המחקר מציעים כי משטר אינדוקציה של ארבעה חודשים עם FOLFOXIRI מתוקן בשילוב עם צטוקסימאב (ארביטוקס) הינו ישים ומספק תוצאות פעילות רלבנטיות המובילות לשיעורי כריתה כירורגית גבוהים.

מקור: 

JAMA Oncol. 2018 Feb 15. doi: 10.1001/jamaoncol.2017.5314. [Epub ahead of print] Activity and Safety of Cetuximab Plus Modified FOLFOXIRI Followed by Maintenance With Cetuximab or Bevacizumab for RAS and BRAF Wild-type Metastatic Colorectal Cancer: A Randomized Phase 2 Clinical Trial.

נושאים קשורים:  סרטן גרורתי של המעי הגס,  mCRC,  חוסם EGFR,  צטוקסימאב,  ארביטוקס,  בוואציזומאב,  אווסטין,  כימותרפיה משולשת,  FOLFOXIRI,  5-פלואורואורציל,  אוקסליפלטין,  אירינוטקאן,  פרופיל בטיחות,  טיפול אחזקתי,  RAS,  BRAF,  שיעור העדר מחלה,  שיעור התגובה הכללית,  שיעור כריתת גרורות,  מחקרים,  נושא mCRC בחסות חברת Merck
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו