מחקרים 16.05.2017

שיעור הישרדות ל-5 שנים בחולי סרטן ריאה מתקדם המקבלים Nivolumab גבוה מהשיעור ההיסטורי בניסוי שלב I

מעכב נקודת הבקרה החיסונית nivolumab משיג תגובה מתמשכת בחולי non-small cell lung carcinoma מתקדם, עם שיעור הישרדות ל 5 שנים של 16% – כך עולה מנתוני מניסוי קליני שלב I

מעכב נקודת הבקרה החיסונית nivolumabי(Opdivo, Bristol-Myers Squibb) משיג תגובה מתמשכת בחולי non-small cell lung carcinomaי(NSCLC, סרטן ריאות שאינו מסוג תאים קטנים) מתקדם, עם שיעור הישרדות ל 5 שנים של 16% – כך עולה מנתוני מניסוי קליני שלב I שהוצג (תקציר CT077) על ידי ברהמר (Brahmer) ואחרים במפגש השנתי לשנת 2017 של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (American Association for Cancer Research).

לפי נתוני רשם  SEER של המכון הלאומי לסרטן של ארה"ב, שיעור ההישרדות ל 5 שנים בחולי סרטן ריאות וסמפונות מתקדם הינו 4.3%, ובאלו עם NSCLC מתקדם שיעור זה הינו 4.9%.

"זהו הדיווח הראשון על ההישרדות ארוכת הטווח של חולי NSCLC גרורתי שטופלו בעזרת מעכב נקודת בקרה חיסונית. תוצאות המחקר שלנו מראות כי עבור תת-קבוצה קטנה של החולים, טיפול חיסוני יכול לעבוד למשך זמן ארוך מאוד", אמרה ד"ר ג'ולי ברהמר, פרופסור חבר לאונקולוגיה במכון בלומברג-קימל לטיפול חיסוני בסרטן (Bloomberg–Kimmel Institute for Cancer Immunotherapy) באוניברסיטת ג'והנס הופקינס (Johns Hopkins).

"שיעור ההישרדות ל 5 שנים שדווח במחקר זה הינו גבוה בהרבה מזה שדווח עבור חולים כאלו שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי. סטטיסטיקות מראות שמרבית החולים עם מחלה מתקדמת נפטרים בתוך שנה מהאבחנה, וששיעור ההישרדות ל 5 שנים עבור NSCLC גרורתי עומד על כ 4%", הוסיפה ד"ר ברהמר.

CA209-003

ד"ר ברהמר ועמיתיה אספו נתונים מעוקבה של הניסוי הקליני שלב IיCA209-203, בו חולים עם סרטן NSCLC מתקדם שטופל קודם לכן באופן אינטנסיבי גויסו ללא קשר לסטאטוס ביטוי PD-L1, והוגרלו לאחד משלושה מינונים של nivolumab. ניתוח סטטיסטי קודם של נתוני ניסוי זה הדגים את הפעילות הקלינית המבטיחה שלו באוכלוסיית חולים זו, ונתונים מניסויים קליניים עוקבים הביאו את מנהל המזון והתרופות (FDA) האמריקאי לאשר את nivolumab כטיפול קו שני לחולי NSCLC מתקדם.

לאחר מעקב אחר 129 חולים בניסוי שלב I למשך 58 חודשים ויותר, שיעורי ההישרדות הכולל בחולים עם NSCLC קשקשי (squamous) ולא-קשקשי (non-squamous) עמדו על 16% ו15%, בהתאמה.

מבין 16 החולים ששרדו 5 שנים או יותר, 9 היו גברים ו 12 עישנו בעת גיוסם לניסוי. התגובה הטובה ביותר שהושגה הייתה תגובה חלקית ב 12 מטופלים, התקדמות המחלה בשני מטופלים והתייצבות המחלה בשני מטופלים אחרים.

שמונה מטופלים השלימו את שתי שנות הטיפול ללא תופעת לוואי כל שהן, ו-4 נאלצו להפסיק את הטיפול באופן מוקדם מהמתוכנן עקב תופעות לוואי. אף לא אחד מ 12 מטופלים אלו נזקק לטיפול נוסף, לפי ד"ר ברהמר. "בעוד שתוצאות אלו מצביעות על התמשכות התגובה, בדיקות נוספות תהיינה נחוצות על מנת לוודא שהגידולים הועלמו במלואם על ידי מערכת החיסון, ועקב כך אין צורך בטיפול נוסף, או לחילופין שהטיפול עורר זיכרון חיסוני מתמשך", העיר ד"ר ברהמר.

"לא הצלחנו למצוא תבנית עקבית או מאפיין קליני או של הגידול, המנבא אלו מבין חולי סרטן ריאה גרורתי ישרוד במשך 5 שנים", ציינה ד"ר ברהמר. בעוד שביופסיית גידול התחלתית (baseline) נדרשה לצורך גיוס למחקר, דגימת הגידול של חלק מהחולים לא הספיקה לקביעת מצב PD-L1, הוסיפה ד"ר ברהמר. נוכחות וכמות חלבון PD-L1 נחשבות לסמן ביולוגי היכול לזהות חולים הצפויים להגיב למעכבי נקודת בקרה חיסונית המכוונים כנגד חלבון מוות תאי מתוכנןprogrammed cell death protein 1י(PD-1) או PD-L1, כגון nivolumab. עם זאת, סטאטוס PD-L1 לא נקשר בבירור להישרדות ארוכת טווח בקבוצת חולים קטנה זו.

"אנו עורכים מחקרים נוספים על מנת ללמוד מדוע מטופלים אלו הגיבו טוב יותר ולאורך זמן רב כל כך ועל מנת להבין אילו חולים יכולים להפסיק את הטיפול כבר לאחר שנתיים ואילו חולים צריכים להמשיך את הטיפול מעבר לשנתיים", הוסיפה ד"ר ברהמר.

מגבלה של מחקר זה הינה היעדר הגרלה אקראית, ועל כן ניתן היה להשוות את שיעור ההישרדות רק לשיעורים היסטוריים, סיכמה ד"ר ברהמר.
מקור:

http://www.ascopost.com/News/55480

American Assocation for Cancer Research (AACR) Annual Meeting 2017 (Abstract CT077).  http://www.aacr.org/Documents/AACR2017_Proceedings.pdf

נושאים קשורים:  מחקרים,  NSCLC,  Nivolumab,  אימונואונקולוגיה בחסות BMS,  אימונואונקולוגיה,  סרטן ריאות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך