מחקרים 15.02.2017

טיפול נאודג'ובנטי בחולים עם אדנוקרצינומה נתיחה של ראש הלבלב

מתוצאות מחקר המתפרסם ב- Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול נאואדג'ובנטי טרם ניתוח כריתה בחולים עם אדנוקרצינומה נתיחה של ראש הלבלב, הוביל ליתרון הישרדותי, הן בהשוואה לטיפול ראשוני ניתוחי, והן בהשוואה לטיפול ניתוחי ומתן כימותרפיה אדג'ובנטית

אדנוקרצינומה של הלבלב מאובחנת לרוב בשלב מתקדם, כאשר המחלה גרורתית ונושאת פרוגנוזה עגומה. בין 10%-20% מהחולים מאובחנים בשלב מוקדם של המחלה, ובעבור חולים אלו אופן הטיפול המקובל כיום הינו הסרה ניתוחית וטיפול כימותרפי אדג'ובנטי. עם זאת, באחוז ניכר מהמקרים חולים לאחר ניתוח אינם מקבלים טיפול כימותרפי מסיבות שונות, בין השאר - התקדמות המחלה ומצב קליני ירוד. במחקר שנערך בארצות הברית, ביקשו חוקרים להשוות את שיעורי ההישרדות של חולים שטופלו בטיפול כימותרפי נאואדג'ובנטי (neoadjuvant therapy;יNAT) ולאחריו עברו ניתוח, לבין חולים שנותחו ללא טיפול מקדים (upfront resection;יUR), ולתת-קבוצה של חולים שראשית עברו ניתוח, ולאחר מכן טופלו בכימותרפיה כמקובל.

במחקר רטרוספקטיבי נאספו נתונים ממאגר מידע לאומי בארצות הברית הנוגעים למטופלים מבוגרים שאובחנו עם אדנוקרצינומה stageיI או II של ראש הלבלב, בין השנים 2006-2012. בקבוצת המחקר נכללו חולים שטופלו ב- NAT טרם ניתוח כריתה, ובקבוצת הביקורת נכללו חולים שעברו UR.

במאגר המידע נמצאו כ- 15,237 חולים שתועדו עם אדנוקרצינומה של ראש הלבלב stageיI או II, מתוכם בקבוצת ה- NAT נכללו 2,005 חולים, ובקבוצת הביקורת נכללו 6,015 חולים מתאימים. שיעורי ההישרדות הכללית היו גבוהים יותר בקבוצת ה- NAT בהשוואה לקבוצת ה- UR, עם משך הישרדות חציוני של 26 חודשים לעומת 21 חודשים, בהתאמה (p<0.01; HRי0.72; 95%CI 0.68-0.78). בקבוצת החולים בקבוצת ה- UR נמצא שיעור גבוה יותר של T stage גבוה (3 ו- 4 ב- 86% לעומת 73%, בהתאמה), שיעור גבוה יותר של קשריות לימפה חיוביות (73% לעומת 48%, בהתאמה), ושיעור גבוה יותר של שוליים חיוביים בעת הכריתה (24% לעומת 17%, בהתאמה). בהשוואה לתת-קבוצה של חולים שעברו ניתוח עם טיפול כימותרפי בעקבותיו, שיעורי ההישרדות היו גבוהים יותר בקרב חולים שטופלו ב- NATי(HRי0.83; 95%CI 0.73-0.89).

החוקרים מסכמים כי בעבור חולים עם אדנוקרצינומה של ראש הלבלב, המאובחנים בשלבים מוקדמים של המחלה, טיפול כימותרפי נאואדג'ובנטי עם ניתוח כריתה לאחריו הראה תועלת הישרדותית בהשוואה לניתוח מיידי. ממצאים אלו תומכים במתן טיפול נאואדג'ובנטי, בין השאר כדרך לאתר בצורה טובה יותר את החולים שיפיקו את תועלת מרבית מניתוח.

מקור:

Mokdad, A.A., Minter, R.M., Zhu, H., Augustine, M.M., Porembka, M.R., Wang, S.C., Yopp, A.C., Mansour, J.C., Choti, M.A. and Polanco, P.M., 2016. Neoadjuvant therapy followed by resection versus upfront resection for resectable pancreatic cancer: A propensity score matched analysis. Journal of Clinical Oncology, pp.JCO-2016.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  אדנוקרצינומה של הלבלב,  טיפול נאואדג'ובנטי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו