מחקרים 30.05.2016

ה FDA אישר את השימוש בניבולומאב בלימפומת הודג'קין מתקדמת

במחקרי CheckMate 205/039 שישים וחמישה אחוזים מחולי לימפומת הודג'קין מתקדמת הגיבו לטיפול בניבולומאב, 7% השיגו נסיגה מלאה. לאור התוצאות ה FDA אישר את התרופה בהליך מהיר לחולים שמחלתם נשנתה או התקדמה אחרי השתלת מח עצם עצמית וטיפול בברנטוקסימאב ודוטין אחר-השתלה.

ב 17 למאי 2016 מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר בהליך מזורז את השימוש בניבולומאב (OPDIVO/BMS/Nivolumab) לטיפול בלימפומת הודג'קין קלאסית מתקדמת או נשנית לאחר השתלת תאי גזע עצמיים (hematopoietic stem cell transplantation (HSCT וטיפול באדסטריס לאחר ההשתלה (Adcetris (brentuximab vedotin. בכך ניבולומאב הפך למעכב ה PD1 הראשון שאושר לטיפול בממאירות המטולוגית.

האישור התבסס על שיעורי תגובה אובייקטיביים (ORR) של כ 65% (62 חולים) בקרב 95 חולים שהשתתפו בשני ניסויים קליניים חד זרועיים שבחנו את יעילותו של ניבולומאב בקרב חולי לימפומת הודג'קין נשנית או עמידה לטיפול.

"אישור התרופה מהווה ציון דרך במובנים רבים", אמרה דר אנאס יונס, ראש מכון הלימפומה במרכז האונקולוגי Memorial Sloan Kettering Cancer Center, "זו התרופה השניה בהיסטוריה שאושרה לטיפול בלימפומת הודג'קין נשנית. יתרה מכך, בהתוויה הזו ניבולומאב השיג את שיעורי התגובה הגבוהים ביותר בהשוואה לכל ממאירות אחרת. יתרון מסתמן נוסף הוא שקרוב לוודאי אפשר לשלב את שני התכשירים - אופדיבו ואדסטריס במינון מרבי של כל אחד מהם, מה שיוצר הזדמנות מרתקת לשינוי של גישה טיפולית בלימפומה הקלאסית כבר בעתיד הקרוב."

מחקרי CheckMate-205 ו CheckMate-039 היו ניסויים רב מרכזיים ופתוחים שכללו עוקבות חולים מרובות. הניסוי CheckMate-205 גייס חולי לימפומת הודג'קין בלבד ואילו במחקר CheckMate-039 נבדקו מינונים עולים של ניבולומאב בחולים עם ממאירויות שונות לרבות עוקבת חולי לימפומה על שם הודג'קין.

חולי הודג'קין בשני המחקרים חוו השנות או התקדמות של המחלה לאחר השתלת תאי גזע עצמיים וטיפול בתר השתלתי באדסטריס. תוצאות מלאות של המחקר CheckMate-205 יוצגו בכנס של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) שיערך ביוני השנה, כך מדווחת מפתחת ויצרנית התרופה חברת (Bristol-Myers Squibb (BMS.

החולים גויסו לכל אחד מהמחקרים בלא תלות בסטטוס ביטוי ה PD-L1 של הממאירות. הגיל החציוני של כלל החולים היה 37 שנים (18-27), 64% מהחולים היו גברים ורובם לבנים (87%).
הטיפול בניבולומאב ניתן במינון של 3 מ"ג לק"ג בעירוי תוך ורידי שנמשך 60 דקות, אחת לשבועיים עד התקדמות המחלה או רעילות חריגה של הטיפול. מספר חציוני של מחזורי הטיפול הכימותרפי שעברו החולים טרם כניסתם למחקר היה 5 (3-15). המשך החציוני של הטיפול בניבולומאב ארך 8.3 חודשים (1.9-24 חודשים) והחולים קיבלו 17 מנות ניבולומאב (ערך חציוני). שיעור התגובה האובייקטיבית אשר עמד על 65% נגזר מ 7% (7 חולים) שהשיגו נסיגה מלאה הודות לטיפול ו 58% (55 חולים) שהשיגו רמיסיה חלקית. המשך החציוני של התגובה היה 8.7 חודשים ופרק הזמן החציוני עד השגת התגובה עמד על 2.1 חודשים.
בניתוח הבטיחות נכללו 263 חולים. הגיל החציוני של החולים במדגם הבטיחות היה 34 שנים (18-72); 98% מהם עברו השתלת תאי גזע עצמיים (אף חולה לא עבר השתלה מתורם זר) ו 74% מהחולים במדגם קיבלו אדסטריס. מספר מחזורי הטיפול החציוני שעברו החולים טרם כניסתם למחקר היה 4 (1-15). המספר החציוני של מנות ניבולומאב עמד על 10 במדגם הבטיחות (1-48), המשך החציוני של הטיפול ארך 4.8 חודשים (0.3-24 חודשים).
4.2% מהחולים נאלצו להפסיק את הטיפול בניבולומאב בשל תופעות לוואי ו 23% נאלצו לדחות את מנת הטיפול הבאה בגלל אי סבילות. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו (20% החולים ויותר) היו: עייפות (32%), דלקות דרכי נשימה עליונות (28%), חום (24%), שלשול (23%) ושיעול (22%). תופעות לוואי חמורות ארעו בקרב 21% מהחולים, הבולטות שבהן - תגובה הקשורה לעירוי, דלקת ריאות, תפליטים פלאורליים, חום גבוה, פריחה ופנאומוניטיס.
עשרה חולים נפטרו במהלך הניסויים מסיבות שאינן קשורות להתקדמות המחלה, שישה בגלל סיבוכי השתלת תאי גזע אלוגנאית וארבעה מסיבות אחרות.
בתוך כך, מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוציא אזהרה מעודכנת בנוגע להשתלת תאי גזע אלוגנאית לאחר הטיפול בניבולומאב. ה FDA ממליץ לאנשי המקצוע לנטר מקרוב את החולים המושתלים כדי לזהות מוקדם ככל הניתן את הסיבוכים הקשורים להשתלה, ובפרט מחלת שתל נגד מאחסן (hyperacute GVHD/severe acute GVHD), תסמונות חום הדורשות טיפול סטרואידלי, פקקת של ורידי הכבד ותופעות לוואי אחרות הקשורות לפעילות מערכת החיסון.
בנוסף ה FDA ביקש מחברת Bristol-Myers Squibb, מפתחת ויצרנית אופדיבו, לערוך מחקרים נוספים על מנת להעריך נכונה את הבטיחות של השתלת תאי גזע אלוגנאית לאחר הטיפול בתרופה.

מקור:

Nivolumab (Opdivo) for Hodgkin Lymphoma http://www.fda.gov/Drugs/InformationOnDrugs/ApprovedDrugs/ucm501412.htm

http://www.curetoday.com/articles/fda-approves-opdivo-for-classical-hodgkin-lymphoma

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניבולומאב,  אופדיבו,  OPDIVO,  Nivolumab,  לימפומת הודג'קין,  ממאירות המטולוגית,  השתלת תאי גזע עצמיים,  אדסטריס,  אימונותרפיה,  PD1,  אימונואונקולוגיה בחסות BMS,  FDA,  אימונואונקולוגיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך