מחקרים 27.04.2016

אל וסת כתוצאה מטיפול כימותרפי משלים בסרטן שד

ממטה אנליזה עולה כי כמחצית הנשים שמקבלות טיפול משלים בסרטן שד חוות אל וסת, ההארעות עולה, כצפוי, עם הגיל וקשורה לשימוש בטמוקסיפן

שינויים הורמונליים, ובפרט אל וסת שניונית, שכיחים מאוד בקרב חולות סרטן שד המקבלות טיפול כימותרפי משלים chemotherapy-induced amenorrheaי(CIA). חוקרים מיוון ושבדיה ערכו מטה אנליזה עדכנית בנסיון לאמוד את שיעורי ההמצאות של התופעה ולבודד גורמי סיכון עיקריים לאל וסת מושרית כימותרפיה משלימה בסרטן שד. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Acta Oncologica.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואי מובילים וליקטו עבודות שעסקו בטיפול כימותרפי משלים בסרטן שד ונגעו, בין יתר המשתנים, בהשפעות הטיפול על מחזורי הוסת של החולות.
מ 580 מחקרים רלוונטיים בניתוח הסופי נכללו 75. מניתוח התוצאות עולה כי שיעור ההארעות המאוגם של CIA היה 55% (95% רווח בר סמך 50-60%): 23,673 חולות ב 74 מחקרים. שכיחות האל וסת נקשרה קשר ישר לגיל הנשים – 26% בקרב בנות 35 ומטה, 39% בקרב בנות 35-40 ו 77% בקרב בנות 40 ומעלה. שני גורמים עיקריים הציגו קשר ראייתי חזק לסיכון מוגבר לאל וסת מושרית כימותרפיה – גיל מעל 40 וטיפול בטמוקסיפן. נרשמה הטרוגניות רבה בין המחקרים.

לסיכום, מהמטה אנליזה הנוכחית עולה כי כמחצית הנשים שמקבלות טיפול משלים בסרטן שד חוות אל וסת, הההארעות עולה, כצפוי, עם הגיל וקשורה, גם כאן לא במפתיע, לשימוש בטמוקסיפן.

מקור:

Acta Oncol. 2016 Apr 22:1-7. [Epub ahead of print]
Risk of chemotherapy-induced amenorrhea in patients with breast cancer: a systematic review and meta-analysis.
Zavos A1, Valachis A2,3.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  כימותרפיה,  אל וסת,  גיל המעבר,  טיפול הורמונלי,  טיפול משלים,  טמוקסיפן
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו