מחקרים 21.02.2016

טיפול במדולובלסטומה באמצעות קרינת פרוטונים

במחקר פתוח פרופיל הבטיחות ארוך הטווח של רדיותרפיה במדולובלסטומה באמצעות קרינת פרוטונים היה טוב במספר רבדים בהשוואה לטיפול הפוטוני ויעיל באותה מידה

radiology (אילוסטרציה: shutterstock)

רדיותרפיה העושה שימוש באנרגיית פרוטונים מאפשרת מיקוד מדוייק יותר של הקרינה ועל כן כרוכה בפגיעה פחותה ברקמות הבריאות בהשוואה לקרינת הפוטונים השגרתית. במחקר הנוכחי חוקרים מהמחלקה לרדיולוגיה אונקולוגית במרכז הרפואי הכללי של מסצ'וסטס, בוסטון, בדקו את פרופיל הבטיחות ארוך הטווח וכן את היעילות של טיפול קרינתי באנרגיית פרוטונים במדולובלסטומה בילדים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet Oncology.

למחקר פתוח שלב 2 גוייסו 59 חולים בני 3 עד 21 שאובחנו כלוקים במדולובלסטומה. 39 חולים סבלו מממאירות בעלת סיכון שגרתי, שישה מממאירות עם סיכון בינוני ו 14 ממחלה בעלת סיכון גבוה. כל החולים קיבלו כימותרפיה ובנוסף עברו רדיותרפיה בקרינת פרוטונים בעוצמה מצטברת של 18-36 שווה-ערך גריי רדיוביולוגי -Gy radiobiological equivalents GyRBE אשר ניתנו כפרקציות של 1.8 GyRBE ומנת דחף לאחר השלמת הטיפול. תוצאת המחקר הראשית הייתה עדות לפגיעה אוזנית במעקב של שלוש שנים אשר דורגה על פי סולם Pediatric Oncology Group ototoxicity scale (0–4), במדגם שנותח על בסיס הכוונה לטפל. תוצאות המשנה הוגדרו כפגיעות נוירואנדוקריניות ונוירוקוגניטיביות, גם הן במדגם שנותח על בסיס הכוונה לטפל.

המעקב החציוני אחר החולים שנותרו בחיים נמשך 7 שנים. מנת הקרינה הקרניוספינלית החציונית עמדה על 23.4 GyRBE ומנת הדחף החציונית הייתה 54 GyRBE.
פגיעה אוזנית דו צדדית בדרגה 3-4 התגלתה אצל 4 חולים (9%) פגיעה חד צדדית אצל 3 חולים (7%). שיעור ההארעות המצטבר של איבוד שמיעה דרגה 3-4 לאחר שלוש שנות מעקב היה 12% (95% רווח בר סמך 4-25), השיעור עלה ל 16% לאחר חמש שנים.
Pediatric Oncology Group ototoxicity scale במעקב של חמש שנים נותר באותם הערכים או השתפר בנקודה אחת ב 34 מ 98 האוזניים (35%), החמיר בנקודה אחת ב 21 אוזניים (21%), החמיר בשתי נקודות ב 35 (36%) אוזניים, החמיר בשלוש נקודות ב 6 אוזניים (6%) והחמיר ב 4 נקודות בשתי אוזניים. דירוג האינטליגנציה על פי Full Scale Intelligence Quotient ירד ב 1.5 נקודות (95% רווח בר סמך 0.9-2.1) לשנה במעקב חציוני של 5.2 שנים כאשר המרכיבים המרכזיים שתרמו לירידה היו מהירות עיבוד המידע ומכלול ההבנה השפתית. הגיון תפיסתי וזכרון עבודה לא רשמו שינוי משמעותי. ההארעות המצטברת של כל חסר נוירואנדוקריני לאחר 5 שנים עמדה על 55% עם חסר בהורמון גדילה כהפרעה השכיחה מכולן. לא נרשמו תופעות לוואי לבביות, ריאתיות או ת"ל הקשורות למערכת העיכול בשלבי המעקב המאוחרים. שיעור השרידות ללא התקדמות המחלה לשלוש שנים עמד על 83% (71-90) בקרב כלל המטופלים. בניתוחי פוסט-הוק שרידות נעדרת התקדמות המחלה ל 5 שנים הייתה 81% ושרידות כוללת עמדה על 80%.

החוקרים מסכמים כי טיפול רדיותרפי במדולובלסטומה בילדים באמצעות קרינת פרוטונים משיג תוצאות קליניות שקולות להקרנות פוטונים. פרופיל הבטיחות של השיטה אינו נופל ואף טוב יותר ברבדים של רעילות אוזנית, פגיעה ארוכת טווח במשכל וסיכון להפרעות נוירואנדוקריניות.

מקור:

Long-term toxic effects of proton radiotherapy for paediatric medulloblastoma: a phase 2 single-arm study
Yock, Torunn I et al. The Lancet Oncology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מדולבלסטומה,  פוטונים,  פרוטונים,  אבדן שמיעה,  טיפול בקרינה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו