מחקרים 13.10.2015

איפילימומאב בתת סוגים של מלנומה מפושטת

במחקר פתוח, טיפול באיפילימומאב (YERVOY.BMS) נקשר להארכת שרידות של חולי מלנומה ללא תלות במקור הגידול, אולם השיפור היה מובהק רק במלנומה עורית

איפילימומאב (Ipilimumab) היא תרופה אימונותרפית המבוססת על נוגדן חד שבטי נגד CTLA4, נקודת בקרה חיסונית על פני תאי T. התרופה נמצאה יעילה בטיפול במלנומה עורית מפושטת בשני מחקרי שלב 3 ואושרה לשימוש בהתוויה זו על ידי ה FDA. מאחר וניסויים קליניים המכוונים לאישור התרופה נוטים להתמקד באוכלוסיות חולים הומוגניות שאלות רבות בנוגע ליעילות ובטיחות במבחן המציאות הקלינית הרבגונית נותרות מחוץ לשדה הראייה של הניסויים. על רקע הדברים חוקרי האגודה השיתופית לדרמטולוגיה אונקולוגית בגרמניה ערכו ניסוי קליני שלב 2 שנועד לבחון את היעילות והבטיחות של איפילימומאב בתת סוגים שונים של מלנומה מפושטת. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Translational Medicine.

למחקר שלב 2 גויסו חולי מלנומה מפושטת ללא קשר למיקום השאת ראשוני. החולים שנכללו במחקר סבלו ממלנומה עורית, מלנומה של הריריות ומלנומה שמקורה הראשוני לא זוהה. כל החולים עברו טיפול כימותרפי במהלך מחלתם ובהמשך קיבלו ארבעה מחזורי טיפולי באיפילימומאב במינון 3 מ"ג לק"ג אחת לשלושה שבועות. הערכות התגובה לטיפול בוצעו על סמך אמות המידה של  RECIST 1.1 בכניסה למחקר, בשבוע 12 לטיפול ושבועות 24, 36 ו 48. תופעות הלוואי של הטיפול, לרבות תופעות לוואי חיסוניות, דורגו בהתאם לאמות המידה של National Cancer Institute Common Toxicity Criteria (CTC) v.4.0. תוצאת המחקר הראשית הייתה שיעור השרידות הכוללת במעקב של שנה.

במהלך המחקר 103 חולים קיבלו מנה אחת לפחות של איפילימומאב, בתוכם 83 חולי מלנומה עורית, שבעה חולים עם מלנומה של הרירית כמקור ראשוני של השאת ו 13 חולים ללא זיהוי מקור המלנומה. שיעורי השרידות הכוללת של החולים היו 38% במלנומה עורית, 14% במלנומה מוקוזלית ו 27% במלנומה ללא מקור מזוהה. חציון השרידות עמד על 6.8 חודשים (95% רווח בר סמך 5.3-9.9) בקבוצת חולי המלנומה העורית, על 9.6 חודשים (1.6-11.1) בקרב החולים בשאת הריריות, ועל 9.9 חודשים אצל החולים עם מקור לא מזוהה של המלנומה. שיעורי התגובה הכוללים של גידולים עוריים, מוקוזליים וסמויים היו 16%, 17% ו 11%, בהתאמה. 11 חולים (16%) חוו תגובה חלקית לטיפול, המחלה נתגלתה כעמידה אצל 10 חולים (14%), תגובה מלאה לא הושגה באף מקרה. תופעות לוואי הקשורות לטיפול נצפו בקרב 71 חולים (69%) לרבות עשרים ארועים חריגים מדרגה 3-4, לא נרשמו תופעות חדשות או בלתי צפויות במהלך המחקר הנוכחי.

החוקרים מסכמים כי בדומה למחקרים הקודמים איפילימומאב נמצא יעיל בהארכת שרידותם של חולי מלנומה עורית מפושטת שטופלו כימותרפית. סוגי מלנומה אחרים, לעומת זאת, הגיבו באופן פחות מובהק לטיפול. מגבלתו העיקרית של המחקר היא המספר הקטן של חולי מלנומה שלא ממקור עורי ועל כן הסקת מסקנות בנוגע לקבוצות חולים אלו איננה אפשרית בינתיים, לכך נדרשים מחקרים נוספים וניתוח שיטתי של זרועות מחקר רלוונטיות במחקרים הקיימים.

מקור:

J Transl Med. 2015 Nov 6;13(1):351. doi: 10.1186/s12967-015-0716-5.
Open-label, multicenter, single-arm phase II DeCOG-study of ipilimumab in pretreated patients with different subtypes of metastatic melanoma.
Zimmer L1, Eigentler TK2, Kiecker F3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימונואונקולוגיה בחסות BMS,  איפילימומאב,  מלנומה,  עור,  ירבוי,  YERVOY,  Ipilimumab,  אימונואונקולוגיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו