מחקרים 21.09.2015

אימטלסטט (IMETELSTAT) הביא לרמיסיה ב89% מחולי תרומבוציטמיה ראשונית (ET)

בניסוי קליני שלב 2 במעכב הטלומראז, אימטלסטט (GERON.IMETELSTAT) נצפתה תגובה המטולוגית בקרב כל חולי ET עד לרמיסיה מלאה ויציבה ברובם המוחלט

תוחלת חיי התא הבודד תלויה בין שאר הגורמים באורך הטלומרים ,רצפי DNA חוזרים בקצות הכרומוזומים, שהולכים וקצרים עם כל חלוקה נוספת של התא. טלומראז – אנזים המשקם את אורך הטלומרים פעיל במיוחד בשלבים אמבריוניים ובתאי גזע, בזכותו מתאפשרות חלוקות רבות עד אינסופיות של התאים. פתולוגית, פעילות טלומראז מוחשת גם בתאי סרטן ובתאים האחראים על מחלות פרוליפרטיביות. חברת GERON פיתחה מעכב טלומראז ברמת הRNA, אימטלסטט (IMETELSTAT), במטרה לחסום את פעילות האנזים ובכך להגביל את פוטנציאל החלוקה של תאי סרטן. לאחרונה בכתב העת NEJM פורסמו תוצאות של ניסוי קליני שלב 2 בתרופה בקרב חולי תרומוציטמיה ראשונית Essential Thrombocythemia.

בעבודה נכללו 18 חולי תרומבוציטמיה ראשונית בשני קוהורטים עוקבים. החולים קיבלו טיפול באימטלסטט במינון 7.5 או 9.4 מ"ג לק"ג, במתן תוך ורידי אחת לשבוע עד להשגה של ספירת טסיות בין 250 ל 300 אלף. תוצאות הניסוי הראשית הוגדרה כתגובה המטולוגית מיטבית.
תגובה המטולוגית נצפתה בקרב כל 18 החולים שטופלו באימטלסטט וב16 חולים (89%) התרופה הביאה לרמיסה המטולוגית מלאה. בניתוח הראשוני של התוצאות 10 מטופלים טרם סיימו את הטיפול בתרופה, המעקב החציוני נמשך 17 חודשים (7-32 חודשים). תגובה מולקולרית נצפתה בקרב 7 מתוך 8 מטופלים שהיו חיוביים למוטציה JAK2 V617F (88%, 95% רווח בר סמך 47-100). חלה הפחתה בעומס האללים CALR ו MPL ב15-66%. תופעות הלוואי במהלך הטיפול היו קלות עד בינוניות בחומרתן. נויטרופניה דרגה 3 או יותר ארעה בקרב 4 מ 18 המטופלים (22%), אנמיה, כאבי ראש ואובדן הכרה ארעו בקרב שני מטופלים כל אחת (11%). לכל המטופלים היה ערך בלתי תקין אחד לפחות של תססי כבד, כל העליות המתמשכות בתפקודי כבד היו קלות עד בינוניות בחומרתן.

סיכום

החוקרים מסכמים כי מעכב הטלומראז אימטלסטט הביא לתגובה המטולוגית ומולרקולרית מהירה ויציבה בחולי תרומוציטמיה ראשונית. מדובר בניסוי קליני שלב 2 ולאור הצלחתו צפויים מחקרי המשך מתקדמים יותר.

מקור
Telomerase Inhibitor Imetelstat in Patients with Essential ThrombocythemiaGabriela M. Baerlocher, M.D., Elisabeth Oppliger Leibundgut, Pharm.D., Oliver G. Ottmann, M.D., Gary Spitzer, M.D., Olatoyosi Odenike, M.D., Michael A. McDevitt, M.D., Ph.D., Alexander Röth, M.D., Michael Daskalakis, M.D., Bart Burington, Ph.D., Monic Stuart, M.D., and David S. Snyder, M.D.
N Engl J Med 2015; 373:920-928September 3, 2015DOI: 10.1056/NEJMoa150347

נושאים קשורים:  טלומראז,  אימטלסטט,  IMETELSTAT,  תרומבוציטמיה ראשונית,  ET
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו