סרטן ערמונית 23.07.2015

בדיקות דם חלופיות לאנטיגן סגולי לערמונית (PSA) לאיתור סרטן הערמונית

הפאנל של ארבעת הקליקריינים (the Four-kallikrein Panel) ואינדקס בריאות הערמונית יעילים במידה שווה בחיזוי סרטן הערמונית

מחקרים קודמים הראו כי פאנל ארבעת הקליקריינים (the Four-kallikrein Panel) וכן אינדקס בריאות הערמונית ((Prostate Health Index (PHI) יעילים יותר מהבדיקה לאיתור אנטיגן סגולי לערמונית (PSA) בחיזוי סרטן הערמונית. במחקר עוקבה מבוסס אוכלוסיה שנערך בהובלת חוקרים ממכון קרולינסקה בשוודיה השוותה היעילות של שתי הבדיקות זו לזו. המחקר פורסם בכתב העת European Urology.

במחקר נבדקו רשומות של חולים ממחוז סטוקהולם. במחקר נכללו 531 חולים עם רמות PSA בין 3 ל 15 ננוגרם למ"ל שהופנו לביצוע ביופסיה ראשונה לאיתור סרטן הערמונית בין השנים 2010 ו 2012.

במחקר ייצרו החוקרים עקומות כיול לשתי הבדיקות. כדי להעריך את יכולת הניבוי של המודלים שנבנו עבור הבדיקות, חושב ROC AUC (Area Under the Receiver Operating Characteristic Curve) עם ערכים מ-50% (ללא ערך ניבוי) עד לערך של 100% (יכולת ניבוי מושלמת). כמוכן נבדק אחוז הביופסיות שנחסכו.

ROC AUC עבור פאנל ארבעת הקליקריינים היה 69 לחיזוי סרטן ערמונית בכל דרגה שהיא ו 71.8 עבור חיזוי סרטן ערמונית בדרגה גבוהה (מדד גליסון 7 או יותר). ערכים דומים חושבו עבור PHI, 70.4 ו71.1, בהתאמה. לשני המודלים היה ROC AUC גבוה יותר מאשר מודל ששיקלל רמות PSA עם גיל החולה (p<0.0001) ללא הבדל משמעותי בין המודלים.

בדיקות רגישות כללו גברים עם כל רמת PSA שהיא, או ביופסיה קודמת ולא השפיעו באופן משמעותי על התוצאות.

שימוש בסף של 10% סיכון חזוי לסרטן בדרגה גבוהה עבור פאנל ארבעת הקליקריינים או PHI של 39 היה חוסך 29% מהביופסיות שבוצעו, במחיר אבחון מאוחר עבור 10% מהגברים עם סרטנים בדרגה גבוהה.

המגבלה המרכזית של המחקר הייתה מחסור בנתוני בדיקה רקטלית דיגיטלית והעבודה שאוכלוסיית המחקר כללה רק גברים שעבורם ההחלטה לבצע ביופסיה הייתה מבוססת על רמות PSA.

החוקרים מסכמים כי לפאנל ארבעת הקליקריינים ולבדיקת PHI יעילות דומה בחיזוי סרטן הערמונית וסרטן הערמונית בדרגה גבוהה וכי לבדיקות אילו יכולת לסייע בקבלת החלטות טיפוליות עבור החולים.

מקור:

Comparison Between the Four-kallikrein Panel and Prostate Health Index for Predicting Prostate Cancer.
Nordström T, Vickers A, Assel M, Lilja H, Grönberg H, Eklund M.
Eur Urol. 2015 Jul;68(1):139-46. doi: 10.1016/j.eururo.2014.08.010. Epub 2014 Aug 20.

לינק:

http://www.europeanurology.com/article/S0302-2838(14)00752-0/abstract/comparison-between-the-four-kallikrein-panel-and-prostate-health-index-for-predicting-prostate-cancer

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סרטן ערמונית,  בדיקות דם,  מחקרים,  פאנל ארבעת הקליקריינים,  אינדקס בריאות הערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו