דיכאון 07.06.2015

בתום תקופת האבל, שיעור נמוך במקצת של דיכאון בבני זוג של חולים שהשתמשו בהוספיס לפני מותם

במחקר רטרוספקטיבי נמצא כי בתום תקופת האבל חלה עלייה בשיעורי הדיכאון בקרב אלמנים/ות, אולם שיעור זה נמוך במקצת בקרב בני זוג של חולים שהשתמשו בהוספיס לפני מותם

בני משפחה המטפלים בקרובים עם מחלות קשות נמצאים בסיכון גבוה ללקות בתסמיני דיכאון ודיכאון קליני. הוספיס תומך בבני המשפחה המטפלים אולם ישנן ראיות מעטות להשפעה של תמיכה זו על שיעורי הדיכאון בקרב בני משפחה אלו לאחר מות יקירם. במחקר חדש שבוצע בבית הספר לרפואה מאונט סיני ובמרכז הרפואי לטיפול במשוחררי הצבא האמריקני בניו יורק בדקו החוקרים את הקשר בין שימוש בשירותי הוספיס ובין שיעורי הדיכאון בקרב בני זוג לאחר מות יקירם. המחקר פורסם בכתב העת JAMA internal medicine.

החוקרים השתמשו בנתונים שנלקחו ממחקר הבריאות והפרישה (Health and Retirement Study) סקר-אורך לאומי אמריקני של בגירים בגילאי 50 ומעלה החיים בתוך הקהילה ובדקו קשרים עם תביעות מביטוח הבריאות של הממשלה הפדרלית לקשישים (Medicare).

המדגם כלל רשומות של 1016 אנשים שנפטרו בעקבות מחלה קשה ושל בני זוגם שרואיינו בין אוגוסט 2002 ומאי 2011.

החוקרים השוו את בני הזוג של חולים שהשתמשו בשירותי הוספיס (לפחות 3 ימים בשנה לפני מות החולה) לאילו שלא השתמשו בשירות.

התוצאה המרכזית הייתה ציון תסמיני דיכאון בבן/בת הזוג באבחון שנעשה עד שנתיים לאחר מות החולה על פי מדד הדיכאון של המרכז למחקרים אפידמיולוגיים (Center for Epidemiologic Studies Depression Scale) שציוניו הם בטווח שבין 0 (ללא תסמינים) ל 8 (דיכאון קשה).

מבין 1016 הנפטרים, 30% השתמשו בשירותי הוספיס במשך 3 ימים לפחות בשנה שקדמה למותם. בקרב בני הזוג, 51.9% הראו החמרה בתסמיני דיכאון במשך הזמן לאחר איבוד בן הזוג (שינוי ממוצע 2.56 עם סטיית תקן של 1.65) ללא קשר לשימוש בשירותי הוספיס.

28.2% מבני הזוג של נפטרים השתמשו בשירותי הוספיס לפני מותם הראו שיפור בתסמיני דיכאון לאורך זמן, לעומת 21.7% בקרב בני זוג של חולים שלא השתמשו בשירותי הוספיס, אולם הבדל זה היה לא-משמעותי מבחינה סטטיסטית (P=0.06). בניתוח רב-משתנים, יחס הסיכויים עבור הקשר שבין שימוש בשירותי הוספיס עם שיפור בתסמיני דיכאון לאחר מות בן הזוג היה 1.63 (רווח סמך של 95% 1.00 עד 2.65).

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי בתום תקופת האבל חלה עלייה בשיעורי הדיכאון בקרב אלמנים/ות, אולם שיעור זה נמוך במקצת בקרב בני זוג של חולים שהשתמשו בהוספיס לפני מותם.

מקור:

Association Between Hospice Use and Depressive Symptoms in Surviving Spouses.
Ornstein KA, Aldridge MD, Garrido MM, Gorges R, Meier DE, Kelley AS.
JAMA Intern Med. 2015 May 26. doi: 10.1001/jamainternmed.2015.1722. [Epub ahead of print]

לינק:

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2296014

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  דיכאון,  הוספיס,  מחלות אנושות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו