בדיקות גנטיות 21.04.2015

חשיבות הביקורת האישית בריצוף גנטי בחולי סרטן

במחקר במאות חולים עם סוגים שונים של סרטן נמצא כי רוב המוטציות המאובחנות בגידולים אינן ספציפיות לגידול וקיימות גם ברקמות הבריאות של אותו החולה

התפתחות היכולות הטכניות לריצוף גנטי גרמה לירידה משמעותית בכמות המשאבים הנדרשת לביצועו. כתוצאה מכך, ריצוף של מספר גדול של גנים ואף ריצוף האקסום המלא (כלל הגנים המקודדים לחלבונים) של הגידול החליפו את השיטות הקודמות של בדיקות למציאת מוטציות ספציפיות. אולם, ריצופים אלה כמעט תמיד נעשים בדוגמאות רקמה מן הגידול עצמו, ללא בדיקה של רקמות ביקורת בריאות מאותו החולה. במחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בשיתוף פעולה עם חברת Personal Genome Diagnostics בארה"ב ופורסם בכתב העת Science Translational Medicine בדקו החוקרים זוגות של דגימות שנלקחו מגידולים ומרקמות בריאות של חולי סרטן בניסיון לבדוק עד כמה מוטציות הנמצאות בגידולים הן ספציפיות לגידול ויכולות להוות בסיס להחלטות טיפוליות.
החוקרים בדקו זוגות של דגימות מ815 חולים עם 15 סוגים שונים של גידולים. שינויים גנומיים זוהו בעזרת ריצוף הדור-הבא של האקסום המלא, או של 111 מטרות גנטיות שהרגישות אליהם תוקפה מעל 95% ומעל 99%, בהתאמה, והספציפיות מעל 99.99%. ריצוף האקסום המלא הוביל לגילוי של 140 מוטציות בממוצע, וריצוף של מטרות גנטיות הוביל לגילוי של 4.3 מוטציות בממוצע.

כ75% מהגידולים שנבדקו, נמצאו כנשאים של מוטציות בגנים הקשורים בטיפולים ידועים או בניסויים קליניים המתבצעים כעת. כ3% מהרקמות הבריאות שנבדקו התגלו כנשאיות של מוטציות בגנים הנחשבים כמעלי סיכון לסרטן.

בהשוואת הרצפים בתוך הזוגות (גידול/רקמה בריאה) מאותו חולה התגלה כי רק 69% מהמוטציות שהתגלו בריצוף מטרות גנטיות ו35% מהמוטציות שהתגלו בריצוף האקסום המלא הן ספציפיות לגידול ונעדרות מהרקמה הבריאה. בתוך אלה, נכללו מוטציות שגילויין משפיע על החלטות טיפוליות.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי השימוש בדגימת רקמה בריאה מהחולה בעת בדיקות ריצוף גנטיות של סרטן הוא הכרחי על מנת לצמצם את תדירות הממצאים החיוביים הכוזבים, ולספק מידע אמין כבסיס לקבלת החלטות טיפוליות.

מקור:

Jones S, Anagnostou V, Lytle K, Parpart-Li S, Nesselbush M, Riley DR, Shukla M, Chesnick B, Kadan M, Papp E, Galens KG, Murphy D, Zhang T, Kann L, Sausen M, Angiuoli SV, Diaz LA Jr, Velculescu VE. Personalized genomic analyses for cancer mutation discovery and interpretation. Sci Transl Med. 2015 Apr 15;7(283):283ra53. doi: 10.1126/scitranslmed.aaa7161.

http://stm.sciencemag.org/content/7/283/283ra53

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  בדיקות גנטיות,  ריצוף גנטי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו