חדשות 09.04.2015

מחקר: שגשוג תאים לא טיפוסי של רקמת שד מעלה הסיכון לסרטן שד

המחקר בוצע במרכז הרפואי "מאיו קליניק"; לאחר 10 שנים מאבחון עם מצב זה ברקמת השד, 13% מהנשים אובחנו כחולות בסרטן שד

רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה ב"מאיו קליניק", ושפורסם בשבוע שעבר כדו"ח מיוחד ב-NEJM, העלה כי נשים עם שגשוג לא-טיפוסי (atypical hyperplasia) של תאי רקמת שד נמצאות בסיכון גבוה יותר מכפי שחשבו עד כה לפתח סרטן שד.

שגשוג תאים לא-טיפוסי בשד הוגדר כמצב קדם-סרטני (precancerous) והוא מופיע ב-10% מקרב למעלה מ-1 מיליון ביופסיות של גידולים שפירים הנעשות מדי שנה בארה"ב בלבד. בעת שמתבוננים בתאים אלו במיקרוסקופ, מתגלה כי הם גדלים ללא בקרה (היפרפלזיה), ויוצרים צבירים בתבנית א-נורמאלית. הפגיעות הלא-טיפוסיות הללו נחשבות שפירות אבל עצם הופעתן מייצג כמה מהתופעות המוקדמות של סרטן.

במחקר הנוכחי, אספו החוקרים נתונים ממאות נשים שבהן התגלו גידולים שפירים אלו ברקמת השד. החוקרים מצאו, כי ממצאים אלה היו היוו אינדיקציה לסיכון מוחלט שהן יפתחו גידולים סרטניים בשד בקצב של 1% בשנה. כך, לאחר 5 שנים, 7% מאותן נשים פיתחו את המחלה ולאחר 10 שנים כבר עלה שיעור החולות לכדי 13%. לאחר 25 שנה, שיעור הנשים שאצלן התגלה סרטן שד הגיע ל-30%.

הממצאים, דיווחו החוקרים, מראים כי את נשים אלו יש לכלול בקטגוריית סיכון גבוה, וקיים סיכוי טוב שהן ימצאו תועלת מסריקה תכופה ושימוש בתרופות להפחתת הסיכון. "על-ידי הכללת הנשים בקבוצה בסיכון ניתן 'לתפור' טיפול קליני באופן אישי", אמרה ד"ר לין הרטמן, אונקולוגית ב"מאיו קליניק" ברוצ'סטר שבמינסוטה, שהיתה המחברת הראשית של המחקר.

מחקרים קודמים הראו, כי נשים עם שגשוג לא-טיפוסי מצויות בסיכון גבוה פי 5-4 ל"סיכון היחסי", לעומת נשים שאין אצלן בעיית שגשוג שפיר דומה. מחקרים מעטים הצביעו על נתונים מספריים לגבי החולות ועקבו אחר פרק הזמן לגבי "סיכון מוחלט" - הסיכון שאותה אשה תפתח סרטן שד לאורך תקופת זמן מדודה.

במחקר השתתפו 698 נשים שעברו ביופסיות בין השנים 1967 ל-2001. 142 נשים פיתחו את המחלה, לאחר 12.5 שנים בממוצע.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שד,  מאיו קליניק,  גידול שפיר,  atypical hyperplasia,  מצב קדם סרטני,  שגשוג תאים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו