אוסטיאואריתריטיס 25.06.2017

האם הזרקות סטרואידים חוזרות למפרק הברך מועילות במקרים של אוסטיאואריתריטיס?

במחקר אקראי מבוקר נמצא כי הזרקות triamcinolone acetonide למפרק הברך הובילו לפגיעה בסחוס, ללא שיפור ברמות הכאב, בהשוואה להזרקות סליין בקרב מטופלים עם OA

מחקרים הדגימו כי קיים מרכיב של סינוביטיס בדלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis - OA) של הברך, בנוסף לשינויים דלקתיים המערבים את כל מרכיבי המפרק וקשורים להתקדמות המחלה ולנזק לסחוס. ממצאים אלה מצביעים על כך שדיכוי התהליך הדלקתי, בין השאר באמצעות קורטיקוסטרואידים, עשוי להאט את התקדמות המחלה.

חוקרים מארצות הברית ביקשו להעריך את השפעת הטיפול באמצעות זריקות triamcinolone acetonide תוך מפרקיות במינון 40 מ"ג אחת ל-3 חודשים, על אובדן הסחוס המפרקי ועל רמות הכאב בחולים עם OA של הברך.

למחקר אקראי מבוקר כפול סמיות גויסו כ-140 מטופלים עם OA של הברך ממרכז רפואי בבוסטון, לקבל טיפול באמצעות הזרקות תוך מפרקיות של triamcinolone acetonide או של סליין. המשתתפים עברו בדיקת MRI אחת לשנה לצורך הערכה של נפח הסחוס המפרקי, והערכת שינוי ברמת הכאב לפי מדד WOMACי(Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis index) שנע בין 0 (העדר כאב) ל-20 (כאב מקסימלי).

נתונים סטטיסטיים: מבין 140 מטופלים, 119 השלימו את המחקר. הזרקות triamcinolone תוך מפרקיות הובילו לאובדן גדול יותר של נפח הסחוס המפרקי בהשוואה להזרקות סליין (-0.21 מ"מ לעומת -0.10 מ"מ) ולא הובילו לשיפור משמעותי מבחינת רמות הכאב (-1.2 לעומת -1.9). בקבוצת הסליין נראו 3 אירועים של תופעות לוואי בעקבות הטיפול, בהשוואה ל-5 אירועים בקבוצת ה-triamcinolone.

סיכום: החוקרים מסכמים כי בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים ניוונית של הברך, טיפול באמצעות הזרקות תוך מפרקיות של triamcinolone למשך כשנתיים, הוביל לאובדן נפח סחוס משמעותי יותר בהשוואה להזרקות סליין, ללא שיפור משמעותי ברמות הכאב.

מקור:

McAlindon TE, LaValley MP, Harvey WF, Price LL, Driban JB, Zhang M, Ward RJ. Effect of Intra-articular Triamcinolone vs Saline on Knee Cartilage Volume and Pain in Patients With Knee Osteoarthritis: A Randomized Clinical Trial. JAMA. 2017;317(19):1967-1975. doi:10.1001/jama.2017.5283

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  סינוביטיס,  הזרקות תוך מפרקיות,  triamcinolone acetonide,  אורטופדיה,  משפחה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו