מחקרים 14.07.2016

תופעות לוואי עוריות של מעכבי PD1, סקירת ספרות

מסקירת ספרות שהתמקדה בתופעות הלוואי העוריות של ניבולומאב ופמברוליזומאב עולה כי פריחה, גרד וויטיליגו היו התופעות השכיחות ביותר של הטיפול האימונותרפי

התרופות האימונותרפיות החדשות משיגות תוצאות קליניות מהפכניות בטיפול בגידולים סולידיים וממאירויות לימפתיות ושורת ההתוויות של מעכבי ה PD1, ניבולומאב (אופדיבו) (OPDIVO (nivolumab ופמברוליזומאב (קיטרודה) KEYTRUDA) pembrolizumab), הולכת ומתארכת. לצד ההצלחות, כמו כל טיפול יעיל, גם אימונתרפיה איננה נעדרת תופעות לוואי הדורשות התייחסות טיפולית ומניעתית מוקדמת מתוך הכרות עם הסיבוכים הצפויים. חוקרים ממספר מחלקות דרמטולוגיות בארה"ב ערכו סקירת ספרות עדכנית על מנת לאפיין את הדפוסים הקליניים, המורפולוגיים והאפידמיולוגיים של תופעות לוואי עוריות תחת טיפול באופדיבו וקיטרודה.   תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Cancer.

החוקרים ערכו סקירת ספרות שיטתית ומטה אנליזה של תוצאות מחקריות הנוגעות לסיבוכים דרמטולוגיים של טיפול בניבולומאב ופמברוליזומאב בקרב חולים עם ממאירויות סולידיות שונות.

התוצאות מצביעות על פריחה, גרד וויטיליגו כתופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו במחקרים. שיעור ההארעות של פריחה מכל סוג תחת טיפול בניבולומאב היה 16.7% (סיכון יחסי 2.6) ותחת טיפול בפמבורליזומאב 14.3% (סיכון יחסי 2.5). שיעור הארעות של גרד עמד על 20.2% (סיכון יחסי 49.9) בקרב חולים שקיבלו פמברוליזומאב ועל 13.2% בקרב חולים שטופלו בניבולומאב (סיכון יחסי 34.5). ויטליגו דווח על יד 8.3% מהחולים שקיבלו קיטרודה (סיכון יחסי 17.5) ו7.5% מהחולים שקיבלו אופדיבו (סיכון יחסי 14.6). מעניין לציין כי כל מקרי הויטיליגו דווחו במחקרים שעסקו בטיפול במלנומה. הסיכון היחסי להתפתחות תופעת לוואי עורית כלשהי תחת טיפול בקיטרודה היה 2.95 ותחת טיפול באופדיבו 2.3.

Staquis
Pfizer Pharmaceuticals Israel Ltd
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

החוקרים מסכמים כי ניבולומאב ופמברוליזומאב קשורים לתופעות דרמטולוגיות חריגות, ובפרט פריחה, גרד וויטיליגו. התופעות העוריות של שתי התרופות דומות במהותן ושכיחותן לתופעות הלוואי של איפילימומאב (ירבוי). הכרות עם תופעות הלוואי הצפויות תחת טיפול במעכבי PD1  החדשים יכולה לסייע בתכנון מיטבי, התאמת מינון ואינטנסיביות הטיפול ושמירה על איכות חייהם של המטופלים.

מקור:

Characterisation and management of dermatologic adverse events to agents targeting the PD-1 receptor Belum, V.R. et al. European Journal of Cancer , Volume 60 , 12 - 25

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניבולומאב,  אופדיבו,  פמברוליזומאב,  קיטרודה,  פריחה,  ויטיליגו,  גרד,  PD1
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
01.08.2016, 17:52

האם שלבקת חוגרת זה התסמינים של האפדיבו