מחקרים 08.05.2016

נפש מקדימה את הגוף: תחלואה פסיכיאטרית אצל חולי סרטן

חוקרים משבדיה מצאו כי חולי סרטן החלו לסבול מתחלואה נפשית על גווניה כשנה לפני קבלת הבשורה המרה, הסיכון נסק לאחר האבחון וירד, אך נותר גבוה במשך כעשר שנים

דיכאון (אילוסטרציה)
דיכאון, כאב (אילוסטרציה)

עומס נפשי המתבטא בהפרעות פסיכיאטריות קליניות מלווה לא אחת את החולים האונקולוגיים. חוקרים מאוניברסיטת קרולינסקה בשטוקהולם, שבדיה, ביקשו לבדוק האם הקשר בין תחלואה נפשית ואונקולוגית מתהווה כבר בשלב האבחון המוקדם של המחלה ומהן מגמות הקשר במהלך הטיפול ולאחריו. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA ONCOLOGY.

לטובת המחקר נסקרו מאגרים רפואיים רשמיים של שבדיה ונאספו נתונים המתייחסים לעשור בין ינואר 2001 לסוף דצמבר 2010. החוקרים אמדו את יחסי הסיכון לאבחון ראשון של הפרעת חרדה, דכאון, הפרעה סומטופורמית/קונברסיבית, תגובת דחק, הפרעת הסתגלות והתמכרויות  בשנתיים שקדמו לאבחון הסרטן, במהלך האבחון והבירור ועד 10 שנים לאחר מתן האבחנה. יחסי הסיכון תוקננו למין, גיל החולים, רמת השכלתם ותקופת שנה קלנדרית. בנסיון להעריך גם תסמינים נפשיים ורגשיים מתונים החוקרים בחנו את השימוש בתכשירים פסיכיאטריים בקרב חולי סרטן שאובחנו בין השנים 2008 -2009.

במחקר נכללו 304,118 חולי סרטן ו 3,041,174 אנשים בריאים שנבחרו אקראית והותאמו למקרי המחקר על פי שנת לידה ומגדר. הגיל החציוני של אבחון הסרטן עמד על 69 שנים ו 46.9% מהחולים האונקולוגיים היו נשים.
הסיכון היחסי לכלל ההפרעות הנפשיות החל לעלות 10 חודשים טרם אבחון הממאירות (יחס סיכון 1.1, 95% רווח בר סמך 1.1-1.2), הגיע לשיאו בשבוע הראשון לאחר מתן הבשורה המרה (יחס סיכון 6.7, 95% רווח בר סמך 6.1-7.4) וצנח לאחר מכן אך נותר מוגבר יחסית לאוכלוסיה במשך עשר שנים ממועד אבחון הסרטן ( יחס סיכון 1.1).
העליה בשכיחות ההפרעות הנפשיות נרשמה בהקשר לכל סוגי הסרטן הנפוצים, פרט לסרטני עור שאינם מלנומה והסיכון לתחלואה נפשית גבר ככל שהפרוגנוזה של מחלת הסרטן הייתה גרועה יותר. עליה בשימוש בתכשירים פסיכיאטריים נצפתה כחודש לפני אבחון הסרטן והגיעה לשיאה כשלושה חודשים לאחר קבלת האבחנה.

לסיכום, חולים שאובחנו כלוקים במחלה ממארת החלו לסבול מתחלואה נפשית על גווניה כשנה לפני קבלת הבשורה המרה, לאחר האבחון הסיכון עלה, כצפוי, לשיאו וירד בהמשך אך נותר גבוה בהשוואה לאוכלוסיה במשך כעשר שנים. החוקרים  מציינים כי תוצאות המחקר מדגישות פעם נוספת את הצורך בגישה משולבת לחולים אונקולוגיים ותשומת לב להשלכות הנפשיות כבר בשלב החשד הקליני והבירור, הרבה לפני האבחנה הסופית של המחלה.

מקור:

Lu D, Andersson TL, Fall K, et al. Clinical Diagnosis of Mental Disorders Immediately Before and After Cancer Diagnosis: A Nationwide Matched Cohort Study in Sweden. JAMA Oncol. Published online April 28, 2016. doi:10.1001/jamaoncol.2016.0483

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיכאון,  חרדה,  בריאות הנפש,  אונקולוגיה,  הפרעה פסיכוטית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו